Легке кермування є одним з ключових елементів безпечного і комфортного водіння. Однак, якщо кермо стало тугим або важко повертається, це може свідчити про серйозні проблеми, які потребують негайного втручання. Зазвичай, причини такого явища пов’язані з несправностями гідропідсилювача керма (ГПК) або рульової рейки. У цій статті ми розглянемо основні фактори, які впливають на роботу кермової системи, як діагностувати проблему і що потрібно зробити для її усунення.
Основні причини, чому кермо стає тугим
Проблеми з гідропідсилювачем керма (ГПК)
Гідропідсилювач керма допомагає зменшити зусилля, необхідне для повороту керма. Якщо він виходить з ладу, кермування стає значно важчим. Основними причинами несправностей ГПК можуть бути:
- Низький рівень рідини ГПК. Це найпоширеніша причина тугого керма. Низький рівень рідини може бути наслідком витоків у системі, пошкоджень шлангів або роз’ємів.
- Забруднена рідина ГПК. Якщо рідина втратила свої властивості або забруднилася, це може знизити ефективність роботи підсилювача.
- Несправність насоса ГПК. Насос є важливою частиною системи ГПК, і його знос або пошкодження можуть зробити кермування важким.
- Повітря в системі ГПК. Якщо в систему потрапило повітря, це може призвести до некоректної роботи підсилювача.
Несправність рульової рейки
Рульова рейка відповідає за передавання зусилля від керма до коліс автомобіля. З часом рейка може зношуватися або пошкоджуватися, що впливає на легкість кермування. Основні проблеми з рульовою рейкою включають:
- Зношення або пошкодження зубчастого механізму. Це може спричинити затримки або труднощі при повороті керма.
- Витік рідини ГПК з рульової рейки. Витоки можуть зменшити тиск у системі і вплинути на кермування.
- Заклинювання рульової рейки. Це може бути результатом корозії, механічного пошкодження або забруднень у системі.
- Проблеми з шинами або підвіскою. Іноді важке кермування може бути пов’язане з іншими проблемами автомобіля:
- Низький тиск у шинах. Неправильний тиск у шинах може ускладнити повороти керма.
- Пошкоджені або зношені шарові опори. Проблеми з компонентами підвіски можуть впливати на керованість автомобіля.
- Несправні підшипники маточини. Зношені підшипники створюють додатковий опір під час повороту коліс.
Як діагностувати проблему гідропідсилювача або рульової рейки?
Перевірка рівня рідини ГПК. Перший крок у діагностиці тугого керма — це перевірка рівня рідини в системі гідропідсилювача. Відкрийте капот і знайдіть резервуар для рідини ГПК (зазвичай він має маркування). Перевірте рівень рідини за індикаторами на резервуарі. Якщо рідина нижча від допустимого рівня, можливо, є витік.
Огляд на наявність витоків. Огляньте систему ГПК на предмет витоків. Перевірте шланги, з’єднання та саму рульову рейку на наявність слідів рідини. Якщо виявите витоки, необхідно якомога швидше усунути проблему, щоб уникнути серйозніших пошкоджень.
Перевірка стану рідини ГПК. Замість того щоб просто перевірити рівень рідини, також огляньте її стан. Якщо рідина має темний колір або виглядає забрудненою, її необхідно замінити. Якісна рідина має бути чистою та прозорою.
Огляд насоса ГПК. Прислухайтеся до звуків роботи насоса ГПК. Якщо ви чуєте свист, гудіння або інші незвичні звуки, це може вказувати на несправність насоса. Насос може бути зношений або пошкоджений і потребувати ремонту або заміни.
Перевірка шин і підвіски. Перевірте тиск у шинах і приведіть його у відповідність до рекомендацій виробника. Огляньте підвіску на наявність зношених або пошкоджених компонентів, таких як шарові опори або підшипники маточини.
Що робити для усунення проблеми з ГПК або рейкою?
Долийте або замініть рідину ГПК Якщо рівень рідини ГПК занадто низький, долийте спеціальну рідину для гідропідсилювача, рекомендовану виробником вашого автомобіля. Якщо рідина забруднена або втратила свої властивості, її необхідно повністю замінити. Пам’ятайте, що використання неправильної рідини може призвести до пошкодження системи.
Випустіть повітря з системи ГПК Якщо у систему потрапило повітря, це може впливати на її роботу. Зазвичай процес видалення повітря передбачає кілька повних обертів керма з боку в бік при працюючому двигуні, щоб повітря вийшло через резервуар. Якщо ви не впевнені у своїх діях, краще звернутися до фахівців.
Ремонт або заміна насоса ГПК Якщо насос ГПК несправний, він потребуватиме ремонту або заміни. Насос відповідає за створення тиску, необхідного для роботи підсилювача, тому його правильна робота має вирішальне значення.
Ремонт або заміна рульової рейки У разі серйозних пошкоджень рульової рейки може знадобитися її ремонт або навіть заміна. Це досить складний і дорогий процес, але він необхідний для безпечного водіння. Якщо проблема в заклинюванні через корозію чи механічне пошкодження, рейку може знадобитися замінити повністю.
Перевірка та заміна компонентів підвіски Якщо проблема полягає в підвісці, зношені компоненти, як-от шарові опори чи підшипники, потрібно замінити. Це дозволить відновити легкість кермування і забезпечити безпеку автомобіля.
Як запобігти тугості керма в майбутньому
Регулярна перевірка рівня рідини ГПК Перевіряйте рівень і стан рідини ГПК під час кожного технічного обслуговування. Це допоможе вчасно виявити потенційні проблеми та уникнути серйозних пошкоджень.
Регулярне технічне обслуговування Своєчасне обслуговування рульової системи та підвіски допоможе підтримувати її в ідеальному стані. Перевіряйте насос, рульову рейку та компоненти підвіски при кожному ТО або при появі перших ознак несправностей.
Перевірка тиску в шинах Підтримуйте правильний тиск у шинах, щоб уникнути проблем з кермуванням. Перевіряйте тиск регулярно, особливо перед тривалими поїздками або в разі зміни температури.
Уникайте екстремальних умов Намагайтеся уникати екстремальних умов, таких як агресивна їзда по поганих дорогах або часті різкі повороти, які можуть підвищити знос рульової системи.
Туге або важке кермо може бути ознакою серйозних проблем із гідропідсилювачем керма або рульовою рейкою. Ігнорування цих симптомів може призвести до небезпечних ситуацій на дорозі, тому важливо своєчасно діагностувати та усунути несправності. Регулярне технічне обслуговування і турбота про систему кермування допоможуть підтримувати автомобіль у безпечному стані і забезпечать комфортне водіння. Якщо ви не впевнені у своїх діях або не маєте необхідного досвіду, краще звернутися до професійного сервісу.